03.31. Gerecse - TTT Csavargó Csapat

Tatai Tömegsport és Tájfutó Honvéd Sportegyesület
TERMÉSZETJÁRÓ SZAKOSZTÁLY
Csavargó Csapat

Mottó: A világból annyi a miénk, amennyit meglátunk belőle.

Az első dolog, amire utazás közben ráébred az ember, az az, hogy semmilyen hely nem tud megfogni, ha nem vagy nyitott rá. (Pico Iyer)
Tartalomhoz ugrás
2019.
PROGRAMTERV / LETÖLTHETŐ ANYAGOK
A GERECSE szíve
Tatabánya, Kő hegy, Szelim barlang, Turul
Mottó:
„Banerium quoque regis Ethelae, quod proprio scuto gestare consueverat, similitudinem avis habebat, quae hungarice turul dicitur, in capite cum corona.
Letöltés / 2019. év szösszenetei
PROGRAM
FOTÓALBUM
08:00 Indulás, majd érkezés
09:30 Tavaszi túra
Gerecse Kapuja; tanösvény; Turul; Szelim; Ranzinger;
13:00 Érkezés, majd étkezés az Edzőtáborba (Tata)
14:00 délutáni program
- Családi, Baráti Társaságok részére - teke
- Nyughatatlanoknak részére - Nordic Walking a Cseke-tó körül
- Makk egészségeseknek sör

17.30-kor indulás vissza
BESZÁMOLÓ, EMLÉKEZTETŐ, SZÖSSZENET
Végre tavasz lett. Eső nem esett, az idő kellemes és napsütéses volt.

Idei első közös kirándulásunk a Gerecse szívébe vezetett, Tatabányára. Nem is olyan régen épült a Gerecse Kapuja látogató központ, ezzel együtt elkészült egy sétány, kicsit parkosítottak és így egy igen népszerű kirándulóhely lett a Tatabánya mellett emelkedő 369 m magas Csúcsos hegy.

Szűkre szabott parkoló miatt egyeseknek – akik későn érkeznek – egy rendes gyalogos kirándulással kezdődhet a napjuk, mire felérnek a látnivalókig. De mi éberek voltunk és időben lecsaptunk a még üres parkolóhelyekre.

A csapat egyik fele a szokásos módon busszal érkezett, melyet a mi gyulánk vezetett. Ismerve a csapatot biztos előkerült már néhány flaska, mire kiértek az autópályára, de ezt úgy is letagadják.

Kimondottan sokan érkeztek autóval, vagy vonattal, hiszen pont útba esett a túra helye. Csak egy, azaz egy fő Vali néni gondolta úgy, hogy gyalog közelíti meg a találkozóhelyet, a Turul parkolót. Ezért már jó korán elindult, de időben odaért és fogadta a hitetlen túratársak csodálatát és üdvözletét.

A tervezett időre mindenki összejött gyalog, vonattal, autóval és busszal és gyorsan megköszöntöttük a születésnapos túratársainkat, újabb flaskák feláldozásával.

A rövid ünnepség után engem előre küldtek, hogy mutassam az utat a Ranzinger Vincéről elnevezett sétányon a szintén róla elnevezett kilátó felé, ami már a Kő-hegyen volt.
Ranzinger Vincéről tudni kell, hogy egy kiváló bányászmérnök volt. Osztrák származású, aki az oklevelét 1882-ben szerezte. Jelentős érdemeket szerzett az esztergomi, de különösen a tatai szénmedence kifejlesztésében. Magyarországon elsőként vezette be az iszaptömedékelést a vastag szénrétegek lefejtéséhez. A kilátó eredetileg az úgynevezett XII-es akna felvonójából alakították ki, magassága 30 m

A csapat hosszan elnyúló menetet kialakítva (elől én) lassú, de kitartó tempóban sétált el a kilátóig. A kilátó elég masszív szerkezetnek tűnt, úgyhogy egyes túratársak vették a bátorságot és felmásztak rá. Cirka 30 m-es magasságból viszont gyönyörű látkép tárult a pihegő turisták szeme elé.

Az enyhe emelkedő és a növekvő hőmérséklet miatt gyöngyöző homlokunk szárítása érdekében megcéloztuk a Szelim barlangot, vagy egyesek szerint lyukat. A séta már lefelé, egy árnyat adó rejtekerdőben vezetett egészen a barlangig, ahol meglepődve tapasztaltuk, hogy holmi filmfelvétel miatt nem lehet bemenni. Így aztán csak fényképeken tudtuk élvezni a barlang látványát.
Amit a Szelim barlangról tudni kell: A Szelim-lyuk fokozottan védett barlang. Jelentős régészeti lelőhely, amelyhez sok középkori történet fűződik. A Gerecse hat fokozottan védett barlangja közül az egyik. A kő-hegy peremén, a Kő-hegy meredek, nyugati oldalának a sziklafalában található. Tengerszint feletti magassága 289 méter. Négy bejárata és két mennyezeti felszakadása van. A barlang egy 45 méter hosszú, eleinte 25–27 méter széles, beljebb 10–12 méter széles, néhány helyen 12–14 méter magas, nyugat–kelet irányban elnyúló teremből áll. A terem teteje két helyen nyílik a felszínre.

Többen egy kicsit mérgesek voltak, mert hiszen ezért jöttünk ide. De nem sokáig bosszankodtunk. Onnan már egy pár perc és odaértünk a Turul szoborhoz, ami tényleg egy impozáns látvány közelről.
Amit a Turul szoborról tudni illik: Európa legnagyobb bronzmadara. Kiterjesztett szárnya 14 méter, karmaiban az Árpád-kard 14 méter hosszú. A szobor Árpád honfoglaló magyarjainak a bánhidai síkon 907-ben Szvatopluk morva fejedelem fölött aratott győzelmére emlékeztet. Érdekesség, hogy az 1896-os Milleniumi ünnepségek idején épült 7 kiemelt jelentőségű emlékmű egyike. Készítője Donáth Gyula. Ő készítette a budapesti Várnegyedben található 6 m magas turul-szobrot is 1905-ben.

Egy kis pihenőt tartva korgó gyomrunk erőteljes hívására elindultunk a tatai tekepályára, ahol már finom csülkös babgulyással várt minket Gyuri, a babgulyások mestere.

Igen kellemes környezetben, kint a réten a ház előtt terítettek meg nekünk. A meghirdetett pogácsa és sütisütő mozgalomban részt vevők hamar kipakolták a hozott elemózsiát, így aztán még a gulyás előtt hatalmas pusztítást vittünk véghez a hozott anyagból. Szerencsére annyira nem laktunk jól, hogy ne legyen helye a csülöknek.

Rövidesen a kis füves területet enyhén büfögő és emésztő túratárs pihenő teste lepte el, mint a mezőt a pipacsok.

Többen már megbánták, hogy a következő alternatív programok közül miért is a Cseke-tó körüli sétát választották, de az adott szó kötelez. Egy rövid szieszta után a gyalogolni vágyok és nem is annyira vágyók elindultak Marika vezetésével a tó körül.

A kicsit lustábbak, de előrelátók gyorsan megszervezték a tekeversenyt és elkezdtük gurítani a golyókat.

Kisebb csoportokra osztva mind a 4 pályát megszálltuk. Egy hármas csoport komoly versenyszellemmel megáldva hatalmas küzdelmet folytatott.

A szavakkal.

Ugyanis Tarján és Mócsai túratárs meg sem tudta közelíteni az általam nyújtott teljesítményt, amit az sem tudott beárnyékolni, hogy rám fogták, hogy nekem Gyuri döntögeti a bábukat, valami gombokat nyomogatva. Igaz nekem akkor is dőltek a babák, amikor még el sem dobtam a golyót, de ez csak a véletlenek egybeesése volt. A tudást nem lehetett letagadni. Még menet közben kitalálták, hogy a verseny az a budapestiek (ők) és a vidékiek (én) között zajlik, így ők egyenesen összeadták a pontjaikat és ezt állították szembe a vidékiek pontjával. Nem mondom, hogy elfogadtam az eredményt, de annyi fenyegetést kaptam, hogy meg kellett hajolnom a „nagyobb tudás” előtt.

Egyszer csak egy elcsigázott csapat érkezett meg a Cseke-tó felől, akiken látszott, hogy Marika meghajtotta őket, mint Singer a varrógépet.

A tekézők sem voltak nagyon fittek, mert már izomlázuk volt, így aztán már sok minden nem történt.

Eljött a búcsú ideje és a csapat szomorúan köszönt el egymástól.

A busz még megvárta a vonatot éppen lekéső Irmát, így teljes létszámmal mindenki elindult haza, hogy kipihenje az kiváló tavaszi kirándulás fáradalmait.

Úton hazafelé már mindenki a következő közös kirándulásra gondolt.

Köszönjük a szervezést, jó volt.