09.16-20. Montenegró - TTT Csavargó Csapat

Tatai Tömegsport és Tájfutó Honvéd Sportegyesület
TERMÉSZETJÁRÓ SZAKOSZTÁLY
Csavargó Csapat

Mottó: A világból annyi a miénk, amennyit meglátunk belőle.

Az első dolog, amire utazás közben ráébred az ember, az az, hogy semmilyen hely nem tud megfogni, ha nem vagy nyitott rá. (Pico Iyer)
Tartalomhoz ugrás
2021.
PROGRAMTERV / LETÖLTHETŐ ANYAGOK
Montenegró
2021.09.16-20.
Tengerparti csobbanás
Mottó:
„Crna Gora jest malena al je hrabra i poštena”, Montenegró kicsi, de bátor és becsületes.
PROGRAM
1. Indulás: 2021.09.16. 03:00
2. Gyalogtúra: Igaló-Herceg Novi
3. Hajóval a Kotori Öbölben
4. Busszal a Kotori Öbölben
5. Hazautazás
Letöltés
2021. év szösszenetei
FOTÓALBUM
TOVÁBBI KÉPEK ÉS VIDEÓK A FACEBOOKON
Tünde videó képei a kirándulásról --- kattints ide.
Tünde képei Dubrovnyikról: --- Kattints ide.
További képek itt kerülnek megjelölésre.
BESZÁMOLÓ, EMLÉKEZTETŐ, SZÖSSZENET
Pontosan 16 hónapja voltunk egy többnapos kiránduláson, ami jelesül egy csillagtúra volt Ausztria és Szlovákia közeli helyein. Most bepótoltuk a kilométer hiányunkat és csak odafelé utaztunk a buszon 15 órát.

Egyesek már akkor sejtették, hogy mindez visszafelé sem lesz rövidebb. A sejtés bevált.

De ne szaporítsuk a felesleges szócunamit csapjunk bele a hosszú idők óta szüneteltetett szösszenet írásába.

Montenegróba már háromszor akartunk menni és végül csak sikerült. Ocsovai túratársunk és a Király Tours utazási iroda kitartása meghozta a gyümölcsét az elgondolásunknak és végre megvalósult a nagy álom. Egy biztos ilyen bődületesen messze még nem utazott a csapat.

A tervezett létszám többször is módosult a felkészülés fázisában. Hol a Covid, hol a vakcina, hol egyéb nem látható akadály miatt a végére 37 fő maradt és ehhez csatlakozott még Miskolcról 6 fő. Persze ott volt még a két pilóta és maga Jolanta, aki már többször bizonyította a rátermettségét a csapat előtt például Lengyelországban.

A megszokott indulásunknál egy kicsit korábban 3:00-kor indultunk, ami egyeseknek, különösen a vidékről indulóknak olyan korai ébredést eredményezett, hogy a lefekvés előtt már felkeltek.

Így aztán az elején hiába tértünk rá az autópályára mindenki szunyókált egészen az első pihenőig. Onnantól a pihenők és beöntések száma visszazökkent a megszokott kerékvágásba csak szám szerint kicsit több lett belőle, hiszen este hatig volt mit beosztani.

Az út során előkerültek a tesztlapok, majd Ocsovai túratársunk rendesen meglepte a csapatot a sok lexikont igénylő kérdésével, de mi élveztük a játékot. Csak azt nem értettem miért nem kérdezte meg ki született Tapolcán. Az oda-vissza tartó út során összesen négy tesztet oldottunk meg és csodák csodája mindig az nyert, aki szokott.

Az első hosszabb pihenő után a jobb hátsó kerék is pihenőre tért és elkezdett hangosan kattogni, zörögni. Mint később kiderül csak néhány kerékcsavar adta meg magát, ennek ellenére a tat személyzete egy jó darabig a fülükre támaszkodva utazott.

Estére érkeztünk Igalo helyőrségbe, ahol elfoglaltuk a szállást a Vojvodinára keresztelt szálloda harlemi negyedében. A szállás biztosította a négy éjszaka felhőtlen és nem éppen csendes pihenését, valamint reggelit és vacsorát, amire egy szavunk sem lehetett.

Összességében csak egy incidensünk volt, – valószínűleg az előző esti vihar miatt – kettő családot elöntött a visszafolyó szennyvíz (ejtsd szar), ezért költözniük kellett. Később megint költöztek néhányan, mert a vizet is elzárták. Kicsit irigyeltük őket, mert mindig frissen vetett ágy és tiszta törölköző volt a jutalmuk.
Másnap kezdődött az előre megtervezett programunk, ami egy kellemes gyaloglás volt a szomszéd Herceg Novi településre. (Mondjuk nem is igen vágytunk buszra szállni.)

Herceg Novi településen található erődöt még annak idején I. István alapította. később – a XV. században – jöttek a törökök, majd a Velencei Köztársaság része lett. Mikor a velencei birodalom is megadta magát jöttek az oroszok, később a horvátok. A montenegrói emberek mielőtt visszaszerezték volna a települést megjelent az osztrák-magyar monarchia. Ahogy a monarchia kivonult jöttek a szerbek, majd Jugoszlávia része lett. A település 1991-ben lett végül is Montenegró része.

Délután szabadidőt kaptunk. Tudtunk fürdeni a tengerben, betértünk egy-két becsületsüllyesztőbe és így töltöttük a drága időnket. Egyesek a következő napra gondolva beszerezték a kötelező matrózsapkát, hogy ne tévesszenek össze holmi szárazföldi turistával.

Következő napon hajóra szálltunk és felfedeztük a Kotori öböl szépségeit a vízről. Denovici kikötőből indult a hajónk, ahova a busz még elvitt minket és utána ment új kerékcsavarokat vételezni.

Reménykedtünk benne, hogy a látszatra elég kicsi bárka elbírja azt a néhány túlsúlyos tengerészt, akik felszálltak. Hamar barátságot kötöttünk a pálinkaosztogató helyi almatrózzal és szájtátva hallgattuk Lajos (tengeri idegenvezető és világpolgár) szavait. Lajos hét ország állampolgára volt, úgy, hogy nem is költözött sehova.

Az öböl legtávolabbi csücskét megcélozva érkeztünk Kotorba. Kotor az UNESCO világörökség részét képezi. Itt egy órás városnézés Lajos vezetésével, majd egy kis szabadidő, amit legtöbben valami hangulatjavító objektumban töltöttek.

Kotor település régi mediterrán kikötője és az azt körülölelő – a szerb Nemanjić-dinasztia által épített városfal még mindig jó állapotban van és az UNESCO védelmét élvezi. 1420 és 1797 között Kotor és környéke a Velencei Köztársaság uralma alatt ált és a velencei hatás még ma is érződik. A Kotori-öböl a szárazföldbe legmélyebben benyúló öböl az Adriai tengeren, amiért is Európa legdélibb fjordjának nevezik, bár ténylegesen egy a tenger által elöntött folyamvölgy).

Visszafelé az első kikötőben vételeztünk egy kis ebédrevalót, amit a családi vállalkozás keretében az asszonyok szállítottak a hajóra. Egy kis pálinka után hamar kitunkoltuk a tányérokat és már hajóztunk is tovább.

Egyesek a hajó orrában Titanicot játszottak, szerencsére nem volt jéghegy.

Miután kikötöttünk a busz már várt ránk teljesen új kerékcsavarokkal. A szállásra érve ismét mindenki azzal foglalkozott, amivel akart. Egyesek elővették a kártyát és azzal játszottak, mások mással játszottak.

Elérkezett a negyedik nap, aminek a mottója az volt, hogy újra a buszra. Buszkirándulás volt. Az öböl legkeskenyebb pontján cikázottegy pár komp. olyanok voltak, mint a jojó. Az egyik sikeresen átvitte a buszunkat (velünk együtt) a tulsó partra és mentünk felfelé egyre csak felfelé. Mikor már majdnem felértünk még mindig mentünk egy kicsit felfelé. Olyan magasra mentünk, hogy csuda. El is érkeztünk Cetinjébe, ami egykor főváros is volt.

Egy kis pillanatra a felfelé menetet megszakítva megálltunk a szakadék szélén és megtekintettük a kilátást egy kilátón.

Cetinje: A török időkben ide menekült az országnak nevet adó Crnojevic feudális birtokos család egyik leszármazottja, Ivan Crnojevic a Shkodrai-tó melletti várából. 1484-ben ő emeltette a híres Cetinje kolostort. Itt székeltek évszázadokon keresztül a montenegrói püspök-uralkodók, a vladikák. Ez volt a nemzeti kultúra központja évszázadokon keresztül. Cetinje 1885-től 1918-ig fejedelmi, majd királyi székhely volt. Ma műemlék és iskolaváros. Műemlék épületei a régi erőd hegye az Orlov-Krs alatti úgynevezett kormányzónegyedben találhatók. Itt épült fel az 1450-ben épített Vlaska crkvát, a királyi palotát is, mely egy pirosra festett, erkélyes-timpanonos klasszicista épület, fehér gipszdíszekkel. A palota ma múzeum. A Cetinje kolostor terméskő épületének árkádos folyosóit a montenegrói püspök-uralkodók síremlékei díszítik, akiket ide helyeztek örök nyugalomra.

Egy rövid fagyizás után a helyi hölgyek bájait megtekintve elindultunk visszafelé, egészen Budva helyőrségig, ahol egy rövid városnézés és szabad program után már indultunk is vissza a szállásunkra, ami még igen messze volt.

Budva egy kicsiny félszigeten fekszik és a kulturális örökség bölcsője. Keskeny utcák keresztezik egymást, kis terekkel és híres épületekkel, mint például a Szentháromság-templom, ami helyet ad Stjepan Mitrov Ljubisa író síremlékének, vagy a Sv. Ivan, Sv. Bogorodica és Sv. Sava-templomok. Nyaranként e hely kulturális központtá válik, s helyet ad számos színházi előadásnak, rendezvénynek. Stari Gradban számos kiállítást tekinthet meg az idelátogató. A Stanjevici, Podostrog, Rezevici i Gradiste-kolostorok fontos történelmi emlékei Budvának. Tengerpartja 21 km hosszú 17 stranddal

Alig vártuk az ötödik napot, amely a hazautazás napja volt. Újra buszra szálltunk és akárhogy ütöttük be a koordinátákat a Waze programba, mindig az jött ki, hogy legalább annyit utazunk a buszon görnyedve, mint idefelé.

A bepakolás után egy rövid vásárlás egy üres boltban, majd tovább Dubrovnyik, azaz Ragúza irányába.

A határon átkelve egy kis tornára késztetett minket egy lusta határőr és gyalog kellett átmenni a limes vonalon, de jól kitoltunk vele, mert átmentünk.

Ragúza olyan volt. mint amit vártunk. Rengeteg és mindenféle ember hemzsegett az óvárosban. Egy rövid idegenvezetéssel tettünk egy kis sétát. Érdekesség volt, hogy 10 évvel ezelőtti hölgy volt megint, aki mesélt nekünk a település történetéről és épületeiről.

A déli órákba összgyűltünk, mint Boboriéknál a szállodai szennyvíz és elindultunk a nagy hazafelé vezető útra. Jó sokáig kanyarogtunk, mignem kiértünk az autópályára. Elalvás ellen egy kis tesztkérdés, amit sikeresen megoldottunk, de már mint említettem az eredmény a papírforma alapján le volt zsírozva.

A végére már alig vártuk az érkezést és a vidékiek autóba szállva húztak haza, mint a vadlibák.

Olyan gyorsan pakoltunk és széledtünk szét, hogy szinte elbúcsúzásra sem jutott idő. Most bepótolom. Mindenkinek kellemes pihenést és élményfeldolgozást kívánok.

Köszönjük a szervezést Ocsovai túratársunknak és a Király Tours főnökének, Jolantának az utat és az élményeket.

2022. 08. 03.
Készítette: mkaroly / Utoljára frissítve:
Vissza a tartalomhoz