2011.05.25 - Bosznia - TTT Csavargó Csapat

Tatai Tömegsport és Tájfutó Honvéd Sportegyesület
TERMÉSZETJÁRÓ SZAKOSZTÁLY
Csavargó Csapat

Mottó: A világból annyi a miénk, amennyit meglátunk belőle.

Az első dolog, amire utazás közben ráébred az ember, az az, hogy semmilyen hely nem tud megfogni, ha nem vagy nyitott rá. (Pico Iyer)
Tartalomhoz ugrás
2011.
PROGRAMTERV / LETÖLTHETŐ ANYAGOK
BESZÁMOLÓ, EMLÉKEZTETŐ, SZÖSSZENET
A 2011. év kiemelkedő eseményei
2011. május 25-29.
B E S Z Á M O L Ó K  / Szösszenetek
Bosznia-Hercegovina; Dubrovnyik

Ez volt a jubileumi, 10. külföldi túránk. Sokan voltak a buszon, akik mind a tíz kiruccanáson részt vettek. A hosszú utazás alatt élménybeszámolóikkal és a szokásos játékokkal múlattuk az időt, hiszen oda is, de vissza még inkább próbáltuk felvenni az ülések alakját.

No de ne rohanjunk előre, nézzük hogyan is történt az eset.

Már az elmúlt év záró kirándulásán eldöntötte a csapat, hogy idén Boszniát vesszük célba, ezzel is feladva a leckét és a feladatot kedvenc banda gazdánknak a szervezési feladatok maradéktalan végrehajtása érdekében. Bár sejtettük, de a visszaérkezés után mindenképpen látható volt, hogy ezen feladatok maradéktalanul megoldásra kerültek. Mint már annyiszor most is szeretettel megköszöntük Ocsónak a rengeteg munkát egy baráti kézfogással.

25-én hajnalok hajnalán, amikor Tarján Pista is még csak a másik oldalára fordult egyesek már száguldottak a főváros irányába, nehogy sarcot kelljen fizetni a késésért. Titokban mindenki reménykedett egy kicsit, hogy azért lesz olyan, aki önként vállalja fel a késéssel járó kötelezettségeket. A tendert végül is Esküdt család nyerte meg feláldozva ezzel az egyetlen nagy üveg konyakot, amit a családfő szebb napokra tartogatott.
Az odavezető út során több határt is áthágtunk, de csak egy esetben kellett leszállva, egyénenként átlépni a határt egy kis nosztalgia érzést generálva a csapat idősödő tagjai részére.

A határ után nem sokkal teljesen elfelejtettük, hogy létezik autópálya, így csapágyasra tekerve a kormánykereket végig kacskaringóztunk Vrbas völgyén és az első hosszabb megállásunk Jajce városában volt, hogy megcsodáljuk a híres vízesést, ami a mederben végzett munkálatok miatt nem is volt olyan. Tettünk a városkában egy kis sétát és akik Józsi bácsit követték megnézhettek egy föld alatti meditáló helyet is. Először itt találkoztunk a háború nyomaival is, ami aztán végig kísérte a csapatot a kirándulás során.

Buszra szállva megcéloztuk Szarajevót, hogy felkutassuk az első világégést kiváltó okokat és a város történelmi és gasztronómiai látnivalóit. A nagy kaland másnap reggel vette kezdetét, amikor a többség gyalogosan, ahogy az a sportemberekhez illik, néhányan szekéren, ahogy az a kényelmet szeretőkhöz illik kivánszorogtunk a Bosna folyó forrásához egy platán és gesztenye fákkal szegélyezett csodálatos fasor árnyékában.

A délelőtti testedzést követően nyakunkba vettük Szarajevó történelmi negyedét, ahol az árusokkal és a koldusokkal folytatott kemény küzdelem után alig vártuk, hogy a sörgyárnak nevezett becsületsüllyesztőben elköltsük délutáni vacsoránkat. Miután degeszre zabáltuk magunkat legalább kétszer kifizettük a számlánkat köszönhetően a leleményes és anyagias pincéreknek.

Korán reggel ismét bepakoltunk a buszba és a hasunkba. Buszba a cuccot, hasunkba a májrákbeindítót.

Beirányoztuk Mekkát, majd Mosztárban megálltunk és megcsodáltuk a város igazán lebilincselő régi negyedét. A mosztári híd számunkra azért is kedves, mert Dóri Jóska túratársunk fia is részt vett a híd újjáépítésében.

Több török kávé elfogyasztása után buszra szállva elindultunk a következő szállásunkra, de egy kis kitérővel megnéztünk a fantasztikus Buna folyó forrását is Blagajban. Néhány sör és török kávé elfogyasztása után a buszvezetők élénk tiltakozásának engedve elhatároztuk, hogy a következő szálláshelyünket több határ átlépésével a főúton közelítjük meg. Menet közben a pilóta egy hirtelen ötlettől vezérelve rátévedt a hegyeken átvezető útra, ahonnan már lehetetlen volt visszafordulni, így kellemes izgalmakat okozott a tisztelt társaságnak és meglehetősen komoly félelmet gerjesztett a helyi öszvéreknek, kecskéknek, birkáknak és a bennszülötteknek, akik térdre borulva fohászkodtak Allah kegyeiért, mert ilyen csodát még nem láttak.

Neumba érkezve elfoglaltuk a településről elnevezett szállodát, ahol több óra tanulás és gyakorlás után a szobákat is el tudtuk foglalni, mert számunkra valahogy fordítva volt az egész építve. Kilátás a tengerre, jó idő, a parton becsületsüllyesztő. Kell ennél több?

A volt Jugoszlávia pártvezetői számára kiépített légópince és bunker sem volt akadály a csapat vállalkozó szellemű és enyhén szólva szomjas tagjainak a partra való kijutás, ahol az estét a sörök, kávék fogyasztásával a hasunk térfogatának növelésével és a szúnyogok kergetésével töltöttük.

Másnap reggel, ami egyeseknek tényleg az volt bevettük Dubrovnyik (Ragúza) városát és egy egész napot eltöltöttünk ott kulturális és gasztronómiai programok keretében. A szomszédos szigeten Veszelka megpróbált egy őskori sziklát fejjel kettétörni és sikerült neki. Miután láthatóvá vált, hogy lelkében s gondolkodásában mély nyomokat hagyott az eset, kezdtük átértékelni a helyzetet és jobb lett volna, ha a szikla marad egyben.

Este elfogyasztottuk a part menti kocsma maradék sörét és nyugovóra tértünk. Elalvás előtti rövid számvetés eredményeként kiderült, hogy M József fiatalkorú ereiben már habzó sör áramlott és tartotta életben őt a szokásos vér helyett.

A hazaérkező úton mindenki fenekének és derekának komoly megpróbáltatást és kihívást jelentett a több mint 800 km-es menet, de a buszon folytatott vetélkedők, énekversenyek és a permanensen fogyó gyarmatárú segített a megpróbáltatások könnyebbé tételében.

Bár ez a beszámoló, illetve szösszenet nem mindenben adja vissza a 10. jubileumi kirándulásunk hangulatát és részletes történéseit nagyon jól éreztük magunkat és köszönjük a szervezőknek az emberfeletti munkát.

Az eseményeket bárki kiegészítheti a facebookon a fotóalbumban

Boszni-H-Dubrovnik / létszám: 48 fő
Autóbusz: Hannibál Busz Kft, sofőr: Győri Gyula  (2.200 km)
Szállás: Hotel Terme ,Szarajevó, Hotel Neum
Látjuk és bejárjuk: Jajce, Travnik, Szarajevó, Mosztár, Buna forrása, Pocitelj, Neum, Dubrovnik, Doboj